8 Tips för en lyckad intervju

Visst kan det kännas nervöst och jobbigt att gå på arbetsintervju? Vi tror att denna känsla är vanlig oavsett om man är ny på arbetsmarknaden eller inte. I detta blogginlägg kommer vi att ge 8 tips för en lyckad intervju. Från att undersöka företaget och dess kultur till att träna på vanliga intervjufrågor, vi kommer att täcka allt du behöver veta för att ge ett positivt intryck på din intervju och öka dina chanser att få det eftertraktade jobbet.

  1. Läs på om bolaget och tjänsten. 

Kom alltid väl förberedd till intervjun. Genom att läsa på om företagets historia, värderingar, produkter/tjänster och konkurrenter kan du visa att du är intresserad av företaget och dess verksamhet. Detta kan också hjälpa dig att förbereda frågor att ställa till intervjuaren. Om möjligt, prata med nuvarande eller tidigare anställda på företaget. Detta kan ge dig en insiderbild av företagets kultur, arbetsmiljö och ledarskap. 

  1. Förbered ett svar på de allra vanligaste frågorna. 

Berätta om dig själv! Varför ska vi anställa dig? Vad är dina styrkor och svagheter?

Dessa är klassiska intervjufrågor som kandidater ofta möter. Förbered ärliga och relevanta svar till dessa frågor. Det är viktigt att man fokuserar på betydelsefull fakta om sig själv, sina tidigare arbetslivserfarenheter, sin utbildning och bakgrund. Försök att hålla det kort och koncist, sväva inte iväg med irrelevanta saker. Med detta sagt ska man även försöka anpassa sitt svar till arbetsgivaren och inte ge ett alltför standardiserat svar. Detta visar på självsäkerhet vilket lockar många arbetsgivare.

  1. Lugna ner nerverna innan intervjun

Det finns lite olika knep på hur man ska lugna ner sig. Forskare har bevisat att en 30 minuters promenad räcker för att minska stress och få kroppen i balans. Ett viktigt tips är även att sova bra kvällen innan så att man vaknar upp utvilad och pigg. Vi förstår att detta kan vara svårt när man är exalterad och nervös men försök att få in sömntimmarna ändå! Att meditera innan är också ett bra knep då man kontrollerar andan och får tankarna att fokusera på annat vilket kan vara skönt. 

  1. Ge bra första intryck 

Sju sekunder! Sju sekunder tar det för människor att skaffa sig ett första intryck. Se till att utnyttja dessa sekunder noga. Ett bra första intryck kan man uppnå på många sätt. Ett sätt är att klä sig lämpligt inför intervjun och för just den aktuella rollen. Det är alltid bättre att vara för formell än för avslappnad. Ett annat sätt kan vara att vara på plats i god tid. Om du har en digital intervju kan det vara en bra idé att testa tekniken innan för att se till att allt funkar som det ska. Var gärna på en lugn plats så att du kan höras ordentligt. Ett gott första intryck kan även göras genom att man observerar detaljer, kommer ihåg namn och har ett trevligt kroppsspråk. 

  1. Våga ställa frågor 

Många av oss svarar oftast nej på när arbetsgivaren frågar om vi har frågor att ställa, men man bör ta denna chans och visa initiativ. Genom att ställa frågor visar kandidater intresse och kan därmed sticka ut från mängden. Det kan röra sig om frågor som rör själva arbetet och företagskulturen men också frågor om intervjuaren. Exempel på frågor att ställa till arbetsgivaren kan vara:

  • Varför började du på bolaget?
  • Vad utmärker er från övriga företag i branschen?
  • Har ni någon medarbetare som har utmärkt sig själv på något sätt? Vad utmärker henne/honom?
  • Vad blir nästa steg i rekryteringsprocessen?
  • Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?
  1. Vara sig själv och våga bjuda på sig själv. 

Glöm inte att det endast är en människa på andra sidan av intervjun. Oftast stressar vi upp oss i onödan och tänker på det absolut värsta. Men hur ofta händer det värsta tänkbara scenariot? Nästan aldrig! Luta dig tillbaka och ta ett djupt andetag. Arbetsgivaren hade inte kallat dig på intervju om den inte tyckte att du hade en intressant profil så våga visa vem du verkligen är. Våga bjud på dig själv och var dig själv även om det inte alltid är så enkelt. 

  1. Tänk på hur du formulerar dina svar

Att vara professionell är ett måste i varje intervju. Även om man “klickar” bra med intervjuaren och det flyter på bra, ska man inte låta känslorna ta över. Det är viktigt att hålla en god ton och inte prata illa om sin tidigare arbetsgivare t.ex. Säg aldrig att chefen var elak, svara istället att du och chefen hade olika visioner om framtiden och din dåvarande roll. Tänk även på tonläget när du pratar. Håll den neutral, vänlig och säker. 

  1. Följ upp efter intervjun

Det är alltid en bra idé att skicka SMS eller mejl för att tacka för intervjun och möjligheten. Skicka gärna en kort tacktext inom de närmaste 24 timmarna. Detta visar artighet och kan också ge dig en chans att påminna intervjuaren om dina kvalifikationer och hur de kan bidra till företaget. Var inte heller blyg för att om att fråga om feedback på din prestation. Detta kan ge dig en bättre förståelse för dina styrkor och svagheter vilket hjälper dig att förbereda dig inför framtida intervjuer ifall just denna tjänst skulle tillfalla en annan. 

Slutligen vill vi på We Quest önska er all lycka till inför arbetsintervjun!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *